Bismillahirrahmanirrahim / بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم dan Assalamualaikum w.b.t/لسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُl.

My PeSeBuOk ! ! !

Friday, 30 September 2011

:::Kenapa Perempuan Cantik, Pakai Tudung?:::


1 oct 2011...


1.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab DIA NAK TUTUP AURAT...NAK TUTUP SELURUH RAMBUT DIA...NAK TUTUP SELURUH DADA DIA...NAK COVER SEGALA2NYA  
2.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab DIA JAGA MARUAH DIRI DIA  
3.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab DIA CANTIK  
4.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab DIA TAK NAK TUNJUK KECANTIKAN DIRI DIA  
5.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab DIA ANAK SOLEHAH  
6.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab DIA DENGAR CAKAP IBU BAPA DIA  
7.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab DIA HORMATI ORANG LAIN.  
8.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab DIA TAKUT APABILA DIA TAK PAKAI TUDUNG.. ORG TENGOK DIA CANTIK. DAN ADA NIAT YANG TAK BAIK TERHADAP DIRI DIA  
9.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab DIA TAK NAK DIMINATI RAMAI LELAKI SANGAT  
10.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab TAK NAK MENYUSAHKAN ORANG LAIN  
11.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab DIA NAK DAPAT PAHALA  
12.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab DAPAT MENGHINDARI MAKSIAT  
13.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab SUPAYA DAPAT MENJADI CONTOH PADA POMPUAN LAIN  
14.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab SUPAYA LELAKI YANG BERIMAN JE YANG SUKE DIA  
15.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab DENGAR SURUHAN NABI  
16.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab DAPAT MENGURANGKAN NAFSU LELAKI  
17.kenapa pompuan cantik pakai tudung..sebab RAMBUT POMPUAN ADALAH MAHKOTA BAGINYA..JADI JANGAN SEWENANGNYA MENUNJUK KEPADA LELAKI..KERANA JIKA ANDA MENUNJUKKANNYA BERMAKNA ANDA TAK BERNILAI (low class)...(no offence hah..) KERANA MAHKOTA ANDA TELAH DILIHAT OLEH SEMUA LELAKI (kecuali keluarga)  
18.kenapa pompuan cantik pakai tudung.. sebab DIA TAK NAK RAMBUT DIA DITARIK, DIGANTUNG DENGAN BARA-BARA API DAN DIBAKAR DENGAN DASYAT DEKAT AKHIRAT KELAKDan TERUTAMA sekali DIA TUTUP AURAT SEBAB DIA FAHAM DAN MENTAATI TUNTUTAN SYARIAT ISLAM yang menyuruh agar sekalian perempuan MENUTUP AURAT MEREKA SEPENUHNYA bukan ala2 kadar sahaja-janji x nmpak rmbut..
Firman Allah swt,   "Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar DIKENALI (sebagai WANITA ISLAM) supaya mereka tidak diganggu.” (al-Ahzab: 59)  
"JADI POMPUAN DILUAR SANA BERAMAI-RAMAILAH MEMAKAI TUDUNG KERANA ANDA SEBENARNYA LEBIH CANTIK JIKA MEMAKAI TUDUNG SESUNGGUHNYA ALLAH SUKA AKAN HAMBANYA YANG MENGIKUT PERINTAHNYA"  


sekian...
salam...

Thursday, 29 September 2011

MuLiAnYa Hati SeoRanG BuDak ! ! !

29 sept 2011..
Hari itu selepas seminggu beraya di kampung, saya pulang ke Kuala Lumpur. Memikirkan highway PLUS sibuk, saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan. Terasa mengantuk, saya singgah sebentar di sebuah restoran di pinggir pekan itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lebih kurang 12 tahun muncul dihadapan.

"Abang nak beli kuih?" katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya.

Tak apalah dik... Abang dah pesan makanan," jawap saya ringkas.

Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu saja.


"Abang dah makan, tak nak beli kuih saya?" katanya selamba semasa menghampiri meja saya.

"Abang baru lepas makan dik. Masih kenyang lagi ni," kata saya sambil menepuk-nepuk perut.

Dia beredar, tapi cuma setakat di kaki lima. Sampai di situ, di meletakkan bakulnya yang masih sarat. Setiap yang lalu ditanya, "Tak nak beli kuih saya bang, pak cik, kakak atau makcik?"

Molek budi bahasanya! Mamak restoran itu pun tidak menghalang dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan di hati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha. Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya.

Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus beredar ke kereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu, membetulkan duduk dan menutup pintu. Belum sempat saya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman. Saya turunkan cermin, membalas senyumannya.

"Abang dah kenyang, tapi mungkin abang perlukan kuih saya untuk adik-adik abang, ibu atau ayah abang." katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya.

Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul perasaan kesian di hati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.

"Ambil ni dik! Abang sedekah. Tak payah abang beli kuih tu," Saya berkata ikhlas kerana perasaan kasihan meningkat mendadak. Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya. Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya.

Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak-kanak itu.

"Kenapa bang nak beli kuih ke?" tanyanya.

"Kenapa adik berikan duit abang tadi pada pengemis tu? Duit tu abang bagi adik!" Kata saya tanpa menjawap pertanyaannya.

"Bang saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya mengemis. Kata mak kita mesti bekerja mencari nafkah kerana Allah berikan tulang empat kerat pada saya. Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!" katanya begitu lancar.

Saya sebak, sekaligus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.

"Abang nak beli semua ke?" Dia betanya dan saya cuma mengangguk. Lidah saya kelu nak berkata.

"RM25 saja bang."

Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya hulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu.

Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan. Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatimkah? Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kasihan, tetapi kerana rasa kagum dengan sikapnya yang dapat menjadikan kerjayanya satu penghormatan.

Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkan saya, siapa kita sebenarnya!..

sekian....
salam....

Tuesday, 27 September 2011

:::[ Hebat Sangatkah Cinta? ]:::

27 sept 2011..


hebat sangatkah cinta,
atau cuma hawa nafsu semata,
jika tiada calon, ramai yang bertanya ,
mengapa tidak dicari katanya,

hebat sangatkah cinta,
jika cuma sesama manusia,
apatah lagi berlainan jantina,
hingga agama diletak belakangnya,

hebat sangatkah cinta,
jika statusku  single mereka hairan bertanya,
sedangkan solat lima waktu tidak diberatnya,
jika ramai tak buat dipandang biasa,

hebat sangatkah cinta,
menghayati rasa yang terkandung didada,
terlahirnya sajak ,puitis nya cinta,
lautan api sanggup diredahnya,

hebat sangatkah cinta,
hingga semua nak diserahkannya,
katanya memujuk kononnya aku yang teristimewa,
sedangkan ayat sampah tu dah beribu kali dijaja,

hebat sangatkah cinta,
kononnya dihati tulus setia,
membukti cinta tanpa diduga,
akhirnya tubuh menjadi mangsa

hebat sangatkan cinta,
" saya suka awak kerana agama"
kalau begitu mengapa mendekati zina,
jika benar agama ukurannya,

hebat sangatkah cinta,
mampu membuat diri tersenyum manja,
khayalnya meneguk madu cinta,
sedangkan yang diteguk racun berbisa,

hebat sangat kah cinta,
sehingga mata yang celik dikata buta,
dosa pun dia kata"tak pa",
janji kau aku yang punya

hebat sangatkah cinta ,
jawpannya ya,
jika mencari cinta yang Esa,
bahagianya kekal untuk selamanya

sekian....
salam....

Thursday, 22 September 2011

Ya Allah Aku Lupa ! ! !

22 sept 2011...
Bila umur semakin dewasa..
Aku semakin tunjuk kuasa..
Kata Abah aku balas berjela-jela..
Nasihat Ibu aku buat selamba..

Bila jiwa remajaku semakin bergelora..
Cinta manusia mula berbunga..
Warkah biru jadi penghias rasa..
Bayangan kasih menjadi pemula..

Dalam belajar, aku tak amanah..
Aku selalu buat tak endah..
Aku tak suka bila guru marah..
Aku malas nak buat kerja sekolah..

Ya ALLAH, aku lupa!
Aku lupa dengan perintah-MU..
ENGKAU memerintahkan hamba-MU untuk taat pada kedua ibu bapa..
..berbuat baiklah terhadap kedua orang ibu bapa..” (Surah al-an’am : 151)
Aku selalu melawan kata-kata mereka..
Ampunkan aku..

Ya ALLAH, aku lupa!
ENGKAU menyuruh agar hamba-MU tidak mendekati zina..
Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” (Surah al-isra’ : 32)
Aku ingkar..
Ibu bapaku memberi amanah untuk belajar tapi aku abaikan..
Aku bermain cinta..
Aku berdosa..
Ampunkan aku, ALLAH!

Bila hidup semakin selesa..
Rumah semakin besar dan berharta..
Sifat kedekut mula terasa..
Takut miskin menjadi punca..

Bila dunia semakin alpa..
Penyakit lalai mula menghinggap penduduknya..
Lebih-lebih lagi manusia..
Hingga hari Kematian dan Kiamat seakan dilupa..

Ya ALLAH, aku lupa!
Harta dan kekayaan takkan kekal..
Musa berkata: “Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau telah memberi kepada Fir’aun dan pemuka-pemuka kaumnya perhiasan dan harta kekayaan dalam kehidupan dunia, ya Tuhan kami akibatnya mereka menyesatkan (manusia) dari jalan Engkau. Ya Tuhan kami, binasakanlah harta benda mereka, dan kunci matilah hati mereka, maka mereka tidak beriman hingga mereka melihat siksaan yang pedih.” (Surah Yunus : 88)
Tapi ilmu, iman dan amal yang akan menemani kita nanti..
Ampunkan aku, ya ALLAH!

Ya ALLAH, aku lupa!
Bahawa mati itu pasti..
Kemudian, sesudah itu, sesungguhnya kamu sekalian benar-benar akan mati. Kemudian, sesungguhnya kamu sekalian akan dibangkitkan (dari kuburmu) di hari kiamat.” (Surah al-mukminun : 15-16)
Aku lupa, ya ALLAH!
Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati..” (Surah al-ankabut : 57)
Aku lupa dan aku tak sediakan bekal untuk menghadapi hari itu..
Ampunkan aku, ALLAH!

Ya ALLAH, sesungguhnya, aku manusia biasa..
Manusia itu pelupa..
Maka, ingatkanlah aku, ya ALLAH..
Ingatkan hati aku agar tidak lupakan-MU..
Ingatkan jiwa aku supaya sentiasa dekat dengan kalam-MU..
Ingatkan aku tentang pertemuan aku dan ENGKAU..

Ya ALLAH..
Hindarkan dan jauhkan aku daripada perkara-perkara lagha..
Lupakan aku pada perbuatan-perbuatan dosa dan noda..
Kerana itu semua berpunca daripada nafsu diriku sendiri..
Yang hanya akan menutup mata hati dan telingaku dari kebenaran-MU..
Ampunkan aku, ya ALLAH!

sekian...
salam....

Monday, 19 September 2011

Perkataan Syukur Yang Dilupai ! ! !

19 sept 2011...

Ya Allah..Alhamdulillah, aku seorang Muslim
Ya Allah..Alhamdulillah, aku hidup sekarang
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat bernafas sekarang
Ya Allah..Alhamdulillah, aku sihat sekarang

Ya Allah..Alhamdulillah, aku sempurna fizikal
Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada rumah
Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada ibu dan bapa
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat makan
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat minum
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat pakaian
Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada kerja
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat bersekolah
Ya Allah..Alhamdulillah, aku hidup dalam keadaan aman
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat berhibur (cara yang terbatas)
Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada sahabat
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat tidur dengan nyenyak
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat menikmati udara segar
Ya Allah..Alhamdulillah
Ya Allah..Alhamdulillah!

Fikirkan, ramai manusia yang mengakui dia Islam, tetapi, adakah dia sudah melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang Islam? Adakah hidupnya mengikut cara Islam? Solat 5 waktu? Puasa? Baca Al-Quran? Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?
Fikirkan, kita sedang bernafas sekarang, adakah kita gunakan hayat kita dengan sebaiknya? Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?
Fikirkan, kita sihat, tanpa penyakit buat masa sekarang, adakah kita gunakan masa sihat kita dengan sebaiknya? Dan adakah kita marah atau mengeluh dengan Allah jika kita ada penyakit? Ingat, penyakit merupakan tanda kasih Allah supaya kita ingat pada-Nya..SubhanAllah.. Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?
Fikirkan, kita ada rumah, makanan, minuman,pakaian dan pelbagai nikmat dari segi harta.. adakah kita makan dan minum, kita mulakan dengan Bismillah? Adakah kita menutup aurat ketika berpakaian dan kerana Allah Ta'ala? Adakah kita berhias mengikut cara Islam? Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?
Fikirkan, kita dapat berhibur (melalui cara terbatas), tetapi kadang-kadang kita terlupa, terlebih berhibur, lalai dan leka..
Fikirkan, kita hidup di Malaysia.. negara yang aman daripada peperangan (tidak termasuk perang politik). Kita dapat tidur dengan nyenyak, tiada bunyi bom, pistol dan segala jenis senjata. Tidak seperti di Iraq, Bosnia dan sebagainya. Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini? Seperti dalam Surah Ar-Rahman..Allah menekankan ayat ini sebanyak 31 kali.
"Maka nikmat Tuhan kamu yang mana satukah yang kamu dustakan?" (Surah Ar-Rahman)
Kerana manusia itu mudah lupa, lalai dan leka dengan nikmat Allah yang terlalu banyak ini sehingga tidak terkira. Kadang-kadang kita lupa nak ucapkan:
"Terima kasih ya Allah! Terima Kasih! Alhamdulillah, nikmat yang Engkau berikan kepada ku amat banyak! Syukran ya Allah!"
Kadang-kadang kita lupa nak berterima kasih kepada Allah dengan cara beribadah kepada-Nya..kita lupa...lalai..
Kadang-kadang kita terlalu banyak merungut, "Kenapa aku tak dapat yang ini? Kenapa Allah kasi aku yang ini?!"
Tetapi kita tidak sedar, kita tak tanamkan dalam diri bahawa Allah itu Maha Mengetahui. Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba-hamba-Nya.. Kadang-kadang kita tidak sedar, Allah hanya meminjamkan kekayaan Dia kepada kita, tetapi kita? Dengan kekayaan itulah kita gunakan untuk menentang Tuhan Yang menciptakan alam ini.. Na'uzubillah..
Sahabat-sahabat sekalian, marilah kita muhasabah diri masing-masing..

sekian....
salam...

Saturday, 10 September 2011

KuBuR mEnuNgGu KiTa ! ! !

10 sept 2011..

Pernahkah kita melihat kubur..?
Pernahkah kita melihat gelapnya kubur..?
Pernahkah kita melihat sempit dan dalamnya liang lahat..?
Pernahkah kita membayangkan kengerian dan kedahsyatan alam kubur..?
Sedarkah kita bahwa kuburan itu dipersiapkan untuk kita dan
untuk orang-orang selain kita...?
Bukankah silih berganti kita melihat teman-teman..orang-orang tercinta dan keluarga dekat kita diusung dari dunia fana ini ke kubur...?

Dari buaian dunia yang terang benderang ke kegelapan liang lahat...
Dari keceriaan bermain dengan keluarga dan anak-anak kepada kekerasan tanah dan ulat-ulat ...
Dari kenikmatan makanan dan minuman kepada timbunan debu dan tanah...
Dari kelembutan pergaulan di tengah-tengah sahabat kepada kesendirian yang mengerikan...
Dari kasur yang empuk kepada tempat pergulatan amal yang sangat menakutkan....

dalam kubur..liang yang sangat sempit...tak lagi berbeza antara pelayan dan majikan..kaya dan miskin..semuanya sama...
Nikmat kemewahan dan kelazatan dunia pasti berakhir dengan kematian... kematian tak mengenal umur dan waktu...

Rasulullah saw bersabda:
"Kubur adalah awal kehidupan akhirat...Jika seseorang selamat
darinya..maka setelahnya menjadi lebih mudah....Dan jika ia tidak
selamat daripadanya..maka setelahnya lebih mengerikan."

Umar bin Abdul Aziz rahimahullah suatu hari menasihati para
sahabatnya, diantaranya beliau berkata:

Jika kalian melalui kubur..panggillah mereka jika engkau bisa memanggil... Lihatlah..betapa berdempetnya (sempit) rumah-rumah mereka...
Tanyakan pada orang-orang kaya dari mereka..masih tersisakah kekayaan mereka...?
Tanyakan pula pada orang-orang miskin dari mereka..masih tersisakah kemiskinan mereka..?
Tanyakan tentang lisan-lisan yang dengannya mereka berbicara.. sepasang mata yang mereka melihat indahnya pemandangan..?.
Tanyakan pula tentang kulit-kulit lembut dan wajah-wajah yang cantik jelita.. juga tubuh-tubuh yang halus mulus..apa yang diperbuat oleh ulat-ulat di balik kafan-kafan mereka...?
Lisan-lisan itu telah hancur...wajah-wajah yang cantik jelita itu telah dimakan ulat...anggota badan mereka akan terpisah berserakan...

Lalu di mana pelayan/sahabat mereka yang setia..?
di mana tumpukan harta dan sederetan jabatan mereka..?
Di mana rumah-rumah gedong mereka yang banyak dan menjulang
tinggi..?
Di mana kebun-kebun mereka yang rendang dan subur...?
Di mana pakaian-pakaian mereka yang indah-indah dan sangat mahal..?
Di mana kendaraan-kendaraan mewah mereka..?

Bukankah mereka kini berada di tempat yang sangat sunyi...?
Bukankah siang dan malam bagi mereka sama saja...?
Bukankah mereka berada dalam kegelapan...?
Mereka telah terputus dengan amal mereka...
Mereka telah berpisah dengan orang-orang yang mereka cintai..harta
dan segenap keluarganya....

WAHAI ORANG YANG TAK LAMA LAGI AKAN TINGGAL DIKUBURAN...!!!
Kenapa engkau terpedaya dengan dunia..?
lihatlah orang-orang yang telah pergi meninggalkan kita...Sungguh mereka sangat berharap untuk dapat kembali ke dunia.... Agar
dapat menghimpun amal sebanyak-banyaknya....
tapi..itu semua tak mungkin terjadi.. karena mereka telah dikuburkan.....

sekian...
salam...

Wednesday, 7 September 2011

rEdHa ALLAH.... iTu MaTLaMat Qu ! ! !

7 sept 2011

Setiap manusia
Punyai matlamat
Tujuan hidup
Yang mahu mereka capai
Daya penggerak
Untuk mereka terus hidup


qu
Matlamatku
Redha Allah
Tujuanku di sini
Mengapa masih aku hidup
Dan akan ku usahakan
Itu yang kucapai
Kini
Dan di akhir hayatku nanti
Semoga Kau permudahkan ya Allah

Pasti!
Tidak akan aku biarkan
Fatamorgana dunia
Mengaburi mata
Menipu diri
Hancur

Cinta
Jemaah
Pelajaran
Pangkat dan harta
Serta katakanlah apa saja
Hanyalah
Alat
Cara
Wasilah
Juga merupakan ujian
Kurniaan Allah
Mempermudah manusia
Dalam mencapai matlamat sebenar
Menggapai redhaNya
Itu kebenarannya

Kalau alat itu tidak membawa aku mencapai matlamatku
Malah menarikku lebih jauh dari tujuan hidupku
Bukan alat itu yang salah
Yang salahnya pada aku
Tidak pandai mensyukuri alat yang Dia berikan
Lantas silap dalam menimbang kira yang mana utama, yang mana sampingan
Lalu redhaNya, jauh dari gapaian

Tanpa sedar
Kadangkala
Alat telah aku jadikan matlamat
Astagfirullah
Sungguh
Jikalau begitu
Ku telah mengkufuri nikmat yang Kau telah berikan kepadaku ya Allah!
Malu padaMu
Hanya murkaMu yang layak bagiku

Allah
Ampunilah aku
Jika kuleka
Tika kulalai
Sedarkan aku
Bimbingilah aku
Kukuhkan langkahku
Ke jalan redhaMu
Semoga tidak
Kau biarkan aku
Sesat, dengan sepengetahuanMu
Ku pohon
Hanya padaMu
Yang Maha Pengasih, Maha Pengampun
Kerana redhaMu
Itu matlamatku
InshaAllah

Qu
Matlamatku
Redha Allah
Titik noktah.

---
slave of Almighty
Setiap insan tidak akan pernah sempurna
Namun dengan redhaNya
InshaAllah, diri pasti merasa serba cukup!

sekian...


salam...

Tuesday, 6 September 2011

My TriP FroM kOtA kiNabaLu, sAbAh tO LCCT...

27 ogos 2011.....
[pix di snap pada date nie tp bru arinie ada masa nk upload...sowie ye kwan2...] (^_*)

may be nie pix kitaowg yg last untuk sama2 cm nie coz pas nie masing2 dh wt haluan sendiri...biasa la..dh abis study katakn.....ada la yg dh kwen,dh bertng,dh keje...segalanye dh la..hihhih....^_*
walau cm ner pn, bg qu...kowg mang d bez la.... kowg pn dh phm qu cm ner kn... so, xpe la law jmpe nex time qu lazer cm skrg jgk..hehehe...
papepn, the bez n good luck 4 u all okey...semoga perknlan kta slama 3thun nie akan berkekalan n jgn la kowg lupakn qu law dh kaya ker,dh berjaya ker,dh nk kwen ke nti erk..hihihih....qu tetp ingt kowg sampai bile2....
thanx jgk pada u all coz sggup than kerenah qu yg xterhingga noty nye nie erk..hhihih..

nie pix qu , Mai n Mek...n yg terselit kt blkg 2 Kak Shima...^_*

ada mcm PPAMUGARY d' GARY x ? ? ? ^_?

nie qu n Mek.... Mek nie samdol n badigol skit...same la w me !  ! ! (*_*)

nie mber qu iai2 Nad.....:-)

nie masa kt airport KK Sabah....nie pluk namenye Sha..dia nie suka ckap dia SINGLE...law ada sape2 nk ngorat...mx qu no.pon dia taw..hehe...^_^

nie adalah scandal hidup qu... mber yg pling rapat mcm gam HUHU w me,dialah...nie la Qayyum....(=*=)

boy nie namenye Syafiq...dia la musuh ketat dlm dan luar qu...hehehe...*_+

yg cina nie namenye Nicole....fren qu gak...semua fren qu la law ada ber SNAP dgn qu...hehehe...(**)

bdk yg mcm terencat skit nie name dia Majidah.... dia ska perasan dia nie comey taw....hehehe...xpe la qu kutuk dia coz dia mang ska qu ckap dia mcm2 coz dia syg qu, 2 dia xmrh kt qu...:)) [jgn touching key]

nie Mai... dia duk w me dh 3thun la...coz dia hosmte qu...dia la yg selalu mgadap my baby face...hihihi...kdg2 ada jgk kita nie bersweet sour face...tp biasa la , manusia...mane ada yg prefect pn kn....papepn..Lu pk la sendiri ! !  ! ^_"

mcm model yg xseberapa tggi la pluk...^_*
nie Nad, Mek, Mazni, Mai n qu yg cute la sgt nie...(+_+)

PRAMUGARY VS I ♥ SABAH


Lastly n finally pix ! ! !



CONCLUSION :: QU Lah yg ber MAHARAJA LELA....^_*

p/s = d' bez 4 all my fren ! !  !
kekasih sng dicari,tp mber yg sejati sush untk di miliki...
hargailah mber2 kita taw.... jgn la pntgkn diri sendri...


sekian je la d cnie...
nie la pix2 yg akan jd kngan smpai bile2....
qu arap kowg xlupakn qu erk....

salam...

BiLa KiTa ! ! !

6 sept 2011....

Bila Jadi Jahat, Orang Benci.. Bila Jadi Baik, Orang Meluat..
Bila kita ikut suruhan agama.. ada orang kata kita belagak alim..
Bila kita langgar suruhan agama.. ada orang kata "Astaghfirullah.. apa laaa nak jadi.. nak kiamat dah kot?..."..

Bila kita ikut peraturan.. ada orang kata kita skema..
Bila kita langgar peraturan.. ada orang kata kita ni macam takde masa depan..

Bila kita tegur dengan baik.. ada orang kata kita ni bajet bagos..
Bila kita tegur dengan kasar.. ada orang kata kita ni kurang ajar..

Bila kita pakai sopan-sopan.. ada orang kata kita ni 'kampongg gilerr'..
Bila kita pakai 'dedah sana-sini'.. ada orang kata kita ni takde harga diri sebab tayang free..

Bila kita bagi nasihat.. ada orang kata "jangan sibuk jaga tepi kain orang, boleh?!..."..
Bila kita sindir-menyindir.. ada orang kata "tak reti bagi nasihat leklok?.."..

Bila kita tolong buat kerja.. ada orang kata "yang sebok sangat nak tolong buat keja orang lain ni watpe!?"..
Bila kita tak tolong apa-apa.. ada orang kata "apsal pemalas sangat ni? tolong pun susah ke?"..

Dan sebenarnya ramai orang lain tak berpuas hati dengan diri kita. Apa yang kita buat semua salah.. semuanya tak betul di mata mereka.. Kalau buat salah sudah tentunya salah.. tetapi jika buat baik pun masih ada yang mengata.. ingat pesanan ini :-

Keputusan yang kita ambil, langkah yang kita mula.. perkara pertama yang perlu kita fikirkan ialah pandangan Allah SWT terhadap kita.. bukan pandangan manusia..

sekian..
salam...

Monday, 5 September 2011

kALau iNgiN . . . BeLaJarLaH ! ! !

5 sept 2011
Kalau ingin dimaafkan, belajarlah untuk memaafkan. 
Kalau ingin dihormati, belajarlah untuk menghormati.
Kalau ingin difahami, belajarlah untuk memahami.
Kalau ingin disedari, belajarlah untuk menyedari.
Kalau ingin disayangi, belajarlah untuk menyayangi.
Kalau ingin dikasihi, belajarlah untuk mengasihi.
Kalau ingin diterima, belajarlah untuk menerima
Kalau ingin dihargai, belajarlah untuk menghargai.
Kalau ingin disenangi, belajarlah untuk menyenangi.

Bukan orang lain yang perlu berubah mengikut kehendak kita tetapi kitalah yang sebenarnya perlu mengubah diri kita. 
Memuaskan hati semua orang itu tidak mudah tetapi berubah untuk memuaskan hati semua orang itu tidak mustahil.
Bak kata pepatah, di mana ada kemahuan di situ pasti ada jalan. InsyaAllah Dia akan permudahkan.

sekian...
salam...

Sunday, 4 September 2011

Qu sEowAng WaniTa ! ! !


4 september 2011
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Kepadamu yang akan menjadi pendampingku kelak...
Aku hanya wanita biasa, yang sangat jauh dari sempurna. Kerana itu kuingin kau tahu, aku bukan wanita yang sempurna. Aku begitu banyak kekurangan.. Maka ketahuilah....

Kepadamu yang memilihku kelak...
Aku tidak sebijak bunda KHADIJAH, kerananya ku ingin kau tahu. Aku bisa saja berbuat salah dan begitu menyebalkan. Maka ku mohon padamu, bijaklah dalam menghadapiku, jangan marah padaku, nasihatilah aku dengan hikmah, kerana bagiku kau lah pemimpinku, tak akan berani ku membangkang padamu...

Duhai kau yang telah memilihku kelak...
Ingatlah, tak selamanya aku dapat tampak cantik di matamu, ada kalanya aku akan begitu kusam dan jelek. Mungkin kerana aku tak sempat berdandan menyambutmu pulang bekerja kerana kesibukan hal pengurusan kerja-kerja rumah, tanggungjawab yang harus aku laksanakan. Mungkin kerana atas kecuaianku jua...

Padamu yang akan menjadi nahkoda dalam hidupku kelak...
Ketahuilah, aku tidak sesabar FATIMAH. Ada kalanya kau akan menemukanku begitu marah, menangis, dan tak terkontrol, bukan kerana ku membangkang padamu, tapi aku hanya wanita biasa. Aku juga perlukan tempat untuk menumpahkan beban di hatiku, tempat untuk melepaskan penatku. Maka bersabarlah, yang ku perlukan hanya pelukan dan belaianmu... Kerana bagiku kau adalah titisan embun yang mampu memadamkan segala resahku...
Janganlah kau membentakku, tapi cukuplah andai kau usap kepalaku, dan bisikkan kata sayang di telingaku, kerana dengan itu ku tahu kau selalu menghargai semua yang ku lakukan untukmu...

Padamu yang menjadi imam dalam solatku kelak...
Ketahuilah, aku tidak secerdas AISYAH.. Maka janganlah pernah bosan mengajariku, membimbingku ke arahNYA, walau kadang aku begitu bebal, tapi jangan pernah letih mengajarku... Jangan letih mengingatkan untuk terus bersamamu menjulang pahala dalam amalan-amalan sunnah... Bimbing tanganku ke JannahNYA, agar kau dan aku tetap bersatu di dalamnya...InsyaALLAH...


Padamu yang menjadi kekasih hati dan teman dalam hidupku...
Seiring berjalannya waktu, kau akan menemukan rambutku yang dulu hitam dan indah, akan menipis dan memutih. Kulitku yang bersih akan mulai kerepot. Tanganku yang halus akan menjadi kasar.. Dan kau tak akan menemukanku sebagai wanita cantik.. Bukan wanita muda yang selalu menyenangkan matamu.. Maka jangan pernah berpaling dariku... Kerana satu yang tak pernah berubah, bahkan sejak dulu akan terus bertambah dan kian bertambah, iaitu rasa cinta padamu...

Ketahuilah.. Tiap harinya, tiap jam, tiap minit,dan detiknya, telah aku lewati dengan selalu jatuh cinta padamu... Maka, cintailah aku, dengan apa adanya aku... Jangan berharap aku menjadi wanita sempurna... Maafkan aku kerana aku bukan puteri...  Aku hanyalah wanita biasa.....

Semoga ALLAH merestui dan memelihara cinta suci ini di dunia dan di Akhirat dalam keredhaanNYA....

Amin....
Uhibbuki fillah
sekian...
salam..